måndag 3 mars 2014

Kreativitet

Vad är kreativitet? Vad är det som är drivkraften för att vi ska vara skapande människor? Det är intressanta frågeställningar. För många kan det vara instinkter och överlevnad som skapar sätt att klara livet och tillvaron som driver fram den kreativa verksamheten som håller personen uppe och kanske bidrar till inkomster. Den är då driven av rädsla som omvandls till kraft. En annan typ av kreativitet drivs av livslust. En inre morot att skapa något som kommer ur en annan kraft som antagligen bor på samma plats i kroppen men är för mig mer ren i sin energi.
För mig har alltid kreativiteten funnis som en inre motor att skapa sin värld. Som 5 åring boendes på landet utan så många kamrater, förskolor och andra informativa system, anade jag att det var dags för ett nytt steg i livet. Kroppen pockade på att den ville börja lära sig skriva, läsa och räkna. eftersom jag var en person med inre drivkraft letade jag reda på gamla skolböcker hos grannarna och började sitta själv och leka skola med mig själv. Jag lärde mig grunderna i bosktäver, räkna etc. På det viset har det fortsatt för mig. Klarar man av det som chef är jag en optimal anställd som alltid varit målinriktad och självständig. Det som krävs för en sån person som mig är frihet… mycket frihet för att den kreativa kraften ska kunna flöda.

 Här är fritt broderi i Hanverks utbildningen textil design 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ny ringlad vas