söndag 24 maj 2015

Att konstruera förskoleinstitutioner

I min slutuppgift i Pedagogistautbildningen har jag fördjupat mig i denna frågeställning. Varför har vi förskolor idag. Reggio Emilia har en idé om varför de har förskolor som skiljer sig från de ideér som finns och har funnits i Sverige. Som jag ser det är det ett av problemen i dagens förskolor. Bakgrunden till varför de finns? Här finns udrag från min slutredovining i Pedagogistautbildningen

Att konstruera Förskoleinstitutioner och meningsskapande
Dahlberg beskriver att förskoleinstitutioner sett ur ett socialkonstruktionisktiskt synsätt är socialt konstruerade. Vad de är till för är vad vi som mänskliga samhällsaktörer gör de till. Man kan då säga att det vi anser att dessa institutioner är , det bestämmer också vad de gör och vad som pågår i dem.  Diskursen om förskolan som ett hem kan relateras till en konstruktion av det svenska samhället som en stor gemenskap, folkehemmet.  Den svenska förskolan kan man se att i dess konstruktion finns producent som ett allmänt tema. De inrättas i första hand då för att tjäna vuxna. Det är alltså platser där man hanterar barn för att uppnå mål som är bestämda och önskvärda, platser där barnen utvecklas, utbildas och tas om hand. Det blir rent metaforiskt en fabrik, en plats där små barn behandlas för att reproducera en viss kunskapsmängd och dominerade kulturella värden och en plats där man rustar de för att bli vuxna som ska anpassas till samhällets behov.  En annan och alltmer framträdande konstruktion av förskolinstitutioner är som affärsföretag som konkurrerar på en marknad för att sälja sina produkter. Reggio Emilia ser sig själv som system för relationer och kommunikationbenägna inom det större samhällssystemet och är länkad till sitt lokala samhälle med föräldrar, familjer och lokala förvaltningar. Förskoleinstitutioner som vill bli forum i det civila samhället måste vara öppna för alla, barn och vuxna och världen och får inte begränsas av kostnader eller antagningskriterier.  Malaguzzi säger att förskoleinstitutionen kan ses som en plats för gemensamt liv och gemensamma relationer bland många vuxna och väldigt många barn.om kan motverka ensamhet, likgiltighet och det våld som präglar det moderna livet och vara en källa till socialt stöd.

I den modernistiska diskursen söker man vissa tidlösa kriterier för kvalité i förskolan. Denna ide räcker inte i en värld som består av mångfaldiga orsaker och verkningar där man interagerar på ickelinjära sätt. Här krävs en helt annan diskurs som innesluts i det postmodernistiska projektet. Här finns många olika perspektiv, mångfald och komplexitet med. Den kallas diskursen om meningsskapande som betonar meningsskapande i dialog med andra. Då det gäller institutioner för barn handlar denna diskurs i första hand om att konstruera och skapa  en fördjupad förståelse av förskoleinstitutionen och det pedagogiska arbetet, dvs se innebörden i det som pågår där. Varje diskurs innehåller val samt bedömningar. Diskursen om kvalité talar om värderingsfria tekniska val medan diskursen om meningsskapande talar om filosofiska val och värdebedömningar om till större frågor om vad vi önskar för våra barn nu och i framtiden. 

Jag har i mitt arbete besökt många förskolor här i olika områden i Göteborg och har haft många funderingar om just hur vi konstruerar våra förskoleinstitutioner genom att ge de en innebörd. Jag tycker att vi behöver diskutera det här för att vi kan då alltså skapa vår tillvaro. Om vi ser det så är dessa institutioner tomma ända tills vi skapar en relation till de.  Frågan är då vad vi skapar för relation till dessa idag.

 Förskolorna idag är på många ställen fantastiska med engagerad personal och barn. På många ställen ser jag däremot att man skapar förvaringsutrymmen för barn som det förvånar mig att varken föräldrar eller personal reagerar på.  Kan det vara så att man har ett modernistisk syn på tillvaron och faktiskt inte ser hur det förhåller sig. På en förskola i ett av de hårdast drabbade områden, där det bor många människor som verkligen skulle behöva en institution som är konstruerad för barn där de ska känna sitt värde i samhället och förmågan att få bli ett kompetent barn. En av de ställen jag var inne på och hälsade på en elev var en tillfälligt ihopsatt lokal som skulle finnas i tre månader. Den hade kommit till för att det fanns barn i kö och den regel som finns för att inte förskolechefen skulle få böter var att dessa barn skulle erhålla en förskoleplats inom fyra månader. På denna förskola fanns många små barn från 1-3 år med sina föräldrar där flera av dessa var nyanlända och utan språk. Dessa barn skulle efter tre månader förflyttas till sin blivande ordinarie förskola. Det som skrämmer mig mest är att inte en förskolechef, personal och politiker säger stopp. Det här blir  en liten fabrik för riktigt utsatta små barn och deras lika utsatta och antagligen väldigt ensamma föräldrar.

På en annan förskola hade man 21 barn på en övervåning i en förskola där de stora barnen alltså 3-5 år fanns på övervåningen. När man skulle gå ut med dessa barn var de tvungna att stå på ett led och gå nedför trappan. Personalen var stressade och barnen likaså. För mig som stod vid sidan om och såg dessa treåringar på led kund jag bara känna fabrikskänslan ännu en gång. På förskolor i centrala stan har barnen bara stenplattor på en riktigt liten innergård att vara på. Utanför gården, dit barnen inte får gå,  med ett staket mellan är gräs och träd som längtar efter små barnarmar runt sig.

Jag tror att vi måste titta på Reggio Emilias sätt  och gå in i den socialkonstruktionistiska iden med föränderligt och en mötesplats för mångfalden.När vi konstruerar förskoleinstitutioner bör vi  se förskolorna som en förskola FÖR barn och en del av något större vi har tillsammans, Jag tror att min roll som Pedagogista är viktig som förmedlare av dessa tankar.  Jag tror också att vi måste våga diskutera dessa saker och ta det filosofiska valet vad vi vill ha för våra barn. I min roll som pedagogista träffar jag många förskolelärare och barnskötare vilka jag tror bör ha uppgiften att skapa en arena som är en del av hela universums system som sammanbinder med gummiband som inte är fastlåst utan bjuder in mångfald  och förändras. Om man tänker sig barnet i centrum som de nya skaparna av hur vi vill att vår värld ska se ut i samarbete med oss vuxna som iordningställer rummen för att tillsammans förändra världen till något bättre. Med bättre tänker jag mig att man likt barnet värnar mer om naturen, utvecklar den redan stora empatiska förmågan som barn redan har om de ges möjlighet, skapar istället för att reproducera.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ny ringlad vas