En av de frågeställningar jag jobbat med i slutuppgiften i Pedagogistautbildnigen
handlar om kreativitet och fantasi med utgångspunkt i framförallt Vygotskijs syn på barn.
Varför man har
valt just bilden och de konstnärliga metoderna som metod att söka kunskap i
Reggio Emilia motiverar Loris Malaguzzi
genom att säga
” Vår begreppsbildning grundar sig av
tradition på ordet, det talade, men det är genom det ickeverbala, genom våra
handlingar, våra sinnen vi förkovras i det verbala”
Leif Strandberg
bygger vidare på handling genom att prata om aktivitet och jämföra Piaget och
Vygotskijs syn på aktivitetens roll i lärandet. Han beskriver Vygotskijs syn på
detta genom att beskriva det framgångsrika barnet som de som är aktiva, som gör
något och menar att det är inte vad de har i huvudet som avgör deras framgång
utan vad de gör. Det är alltså inte enligt Vygotskij vad de har i huvudet när
de kommer till förskolan eller skolan utan vad de har i fötterna. Aktivitet är själva nyckeln till processen
som sker när människan tillägnar sig kunskap om världen. Vygotskij och sen även
Leontiev utgår ifrån att människan lär genom att handla och interagera med
omvärlden. Människan måste förhålla sig aktiv till tingen och den objektiva
världen för att tillägna sig ett högre medvetande.
Redan i tidig
ålder kan man finna kreativa processer hos barnet, främst i leken. Det kan vara
barnet som sitter gränsle över en käpp och föreställer sig att de rider på en
häst eller flicka som leker med en docka och föreställer sig att hon är dockans
mamma. Dessa lekande barn visar exempel på den mest autentiska och äkta
kreativiteten. Barnets lek är inte en enkel hågkomst av det upplevda utan en
kreativ bearbetning de upplevda intrycken
där barnen kombinerat dessa och därigenom skapar en ny verklighet. Denna
förmåga att ur olika element skapa en konstruktion, att sätta samman det gamla
till nya kombinationer är grunden för allt skapande. Kreativitet kallar vi en mänsklig aktivitet som skapar något nytt. Man kan
urskilja två typer av handlingar hos människan; den är återskapande och är
förknippad med våra minnen. Man återskapar och upprepar redan tidigare skapade och
utarbetade handlingsmönster, ex rita av något som redan finns. Man skapar i det
inte något nytt. Om man som människa bara återskapar det gamla
lever man i det förgångna. En människa som lever i det förgångna skulle bara
kunna anpassa sig till framtiden genom att återskapa det förgångna. Det är
alltså människans kreativa aktivitet som gör henne till en framåtriktad varelse
som skapar sin framtid och samtidigt förändrar sin nutid. Denna kreativa
aktivitet grundar sig på hjärnans kombinatoriska förmåga och kan kallas för
fantasi. Fantasin bygger alltid på material som är hämtade ur den givan verkligheten.
Fantasin är beroende av rikedomen och mångfalden i människans tidigare
erfarenhet eftersom det materialet är det som fantasikonstruktioner byggs av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar