tisdag 5 juli 2022

Vedic Art grund/fortsättningskurs HIndersön Luleå Skärgård

 Vedic Art grund/fortsättningskurs  Hindersön  18-21 juli 2022  Hindersön Luleå skärgård 

Välkommen till fantastiska dagar med Vedic art där du får den första hälften av de 17 principerna om du inte tidigare gått grundkursen. Har du gått tidigare så fortsätter du på den princip du är på. Har du gått hela grundkurser går du sen vidare till fortsättningskursen och får tillägg till principerna. 

Det kommer till stor del vara ditt eget målande som är i fokus under helgen med tre korta föreläsningar /dag med principerna. Under kursdagarna får du verktyg för att utforska skapandet och hitta din egen kreativitet. I den underbara miljön på Hindersön kommer du att hitta din sten att sitta på om du så önskar. Du har tillgång till att måla måndag 18/7 fram till onsdag 20/7 hela dagen och vi tar sen båttaxin åter till Stallarna på fastlandet tidigt torsdag morgon. I rummet vi målar i har du en egen målarplats som du kan utgår från. Du kan sen ta med dina färger och sitta ute. 

När du målar med Vedic art kan du själv utvecklas lika mycket som ditt målande. Du går bortom prestation och krav och hittar dina inre bilder dels med hjälp av principerna. Jag som lärare berättar inte hur vi ska måla! Men möter dig i dina bilder och underivsar om 17 principer från den Vediska traditionen med övningar för att öppna seendet men framförallt att hitta ditt eget sätt att uttrycka dig. 

 När vi på detta sätt skapar utan ansträngning kommer vi in i ett tillstånd av FLOW där tid och rum upphör. Det här tillståndet är mycket läkande och stressreducerande, Vi är här i nuet, börjar vår resa mot att hitta vårt uttryckssätt och öppnar seendet. För att få alla 17 principer behöver man två veckor/helgkurser på tre dagar vardera. 

 

 

Att ha med:

Målarmaterial: Du tar med de färger och underlag du vill måla med. Det finns inga regler angående material. 

Man kan köpa panetter som är håra plattor att måla på, linneduk på metervara samt färdiguppspänd duk. När det gäller penslar finns olika sorter samt skrapor och svampar. Det är roligt att experimentera och finns inte här heller några regler. Akryl är färger som man kan måla i flera lager på lager och förändra. 

Akvarell är som vattenfärg och har  gärna ett tjockare papper

Kritor och pennor kan också vara roliga att experimentera med 

Mat:  Du tar med den mat du vill äta och det finns ett gemensamt kök att tillaga i. Det finns också en restaurang på Jopikgården som kommer ha öppet.  Kolla gärna innan hur de har öppet och meny som du vet fungerar för dig. 

Boende:  Det finns 4 sovplatser du kan boka på HIndersögården. Om de platserna är bokade finns Jopikgården som  ligger en kort promenad ifrån kurslokalen. Där finns olika typer av boenden att hyra. Jag rekomenderar att du kollar boendet först innan du slutanmäler dig till kursen om du inte fått klartecken att du har fått boende på HIndersögården. Jag återkommer med pris för boendet. 

Resa: Vi åker båttaxi ut till HIndersön från Stallarna. Jag bokar båttaxi och vi åker ut måndag morgon tidigt vid 6 tiden och åker tillbaka torsdag morgon också med tidig morgonbåt. Pris ca 150 kr/resa och person som du betalar på plats via swisch. 

Kostnad Kurs: 2100 kr som faktureras via Frilans finans och är betalat innan kursen. 

Vi har bra med utrymme inne och ute 

Maila  via kontaktsidan eller ring om du har frågor eller vill boka din plats

moderjordkraft@gmail.com 

 0767808596

 Om mig Jag heter Annika och är 60 år och utbildad lärare i Vedic art och har arbetat med kreativitetet och skapande verksamhet med förskolepersonal i 30 år. Jag är också utbildad Pedagogista i Reggio Emilias filosofi och har handlett människor i skapande verksamhet. Vedic  öppnade dörrarna till mitt eget uttryckssätt  som jag sen har utvecklat vidare. Jag är glad att jag började min konstnärliga bana med det förutsättningslösa för att sen gå vidare till den vanliga konstskolans teori med fyra terminer på Sunderby folkhögskola på Aftonskolan. Jag har sett att det som händer på duken även händer i livet. Jag säger som Curt Källman som är Vedic arts grundare att jag har fötterna på jorden och penseln i himlen.

 

 2019 Vedic Art HIndersön 

                               

 

        

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ny ringlad vas