måndag 27 mars 2017

Bokashi kompost

Nu har jag efter mycket funderande hur jag ska lösa kompostproblemet och få så mycket och bra egen jord som möjligt. Jag har precis beställt mina hinkar och strö till Bokashikompost som bygger på att du tar hjälp av bakterier för att få en bra och näringsrik jord av din kompost.

Här kan man läsa mer om hur det går till och köpa utrustningen. Kan tyckas lite dyr men det känns som att det är värt att satsa på.

Jag kommer under vintern att ha den ickefärdiga komposten i tunnor som sen till våren kommer att få tina upp. Med vanlig maskkompost måste du hålla igång den även vintertid men med Bokashi kan den vila under den kalla vintern och vaknar till liv på våren när värmen är åter och processerna fortsätter.

Ett enkelt och smidigt sätt att få egen jord som känns helt fantastiskt.



https://www.bokashi.se

Här kan man se hur man kan göra med bokashi komposten under vintern

https://youtu.be/_PA3lf3Qr0M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ny ringlad vas